about
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
    Moody, crazy and grumpy at times (who isn't? ^_^). I prefer to live in my own imaginary world. This is part of my real world ^_^.
    Welcome!
Talk To Me

Free shoutbox @ ShoutMix

  • Click Here!
  • Credits
    Layout design by: Pannasmontata
    Layout edited by: PhoenixMedia
    Special Thanks
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • My Precious

    Next Novel:

    Pengembaraan Fantasi: Musuh Dalam Selimut

    Status : Submitted

    Villa Krista (Novel Remaja Dewasa)

    Status : 2%

    Saturday, July 28, 2007,5:39 AM
    My Sifu was here! Yay!
    Semalam, sifuku datang memberi talk di fakulti. Bestnye! Dah lama tak jumpa sifu. Tapi ni bukanlah sifu kung fu atau nyanyi. Ni sifu yang mengajar saya tentang macam mana nak buat research, dan tolong saya dalam menyiapkan master dulu.

    Apa yang best tentang sifu ni ialah sikap dia yang sanggup tolong... sehabis tolong tanpa mengharapkan apa-apa. Masa nak submit thesis pun dia tak bagi letak nama diye dalam acknowledgment, letak initial dah cukup. Hmmm.. bile dah letak initial ni, macam-macam le spekulasi orang yang membacanya kan. Ramai dah fikir lain.... huhu biarlah.

    Berbalik pada sifu ni. Dia memang seorang yang sangat genius. So far saya baru jumpa 2-3 orang yang genius macam dia. Before datang jumpa sifu untuk kali pertama, saya dah emelkan article yang saya refer untuk buat research. And guessed what? Masa datang jumpa, diye dah ade solution in his head.

    Sifu ni keje kat UTP. So tiap-tiap bulan kena travel dari UPM ke UTP. Penat? Jangan cakap lah tapi demi ilmu.. sanggup. Memula pergi UTP balik hari, pastu start stay kat sana dalam 2-3 hari, lelama terus stay seminggu. UTP tu dah jadi macam opis la plak. Ye lah, masuk kul 8 kuar kul 5 huhu. Nasib baik ade member keje kat UTP gaks. Bley tumpang umah diye. La ni member tu pun dah sambung PhD kat Netherlands. Wish her all the best!

    While dekat UTP, ade lagi sorang student Master sana selalu juga refer her work dengan sifu ni. Ye lah, orang genius kan, sah-sah jadi rebutan :D Yang kesian kat diye, since kalau saya datang, memang saya conquer sifu dari 8-5, so setiap kali bile diye datang nak jumpa sifu and nampak muke saya terpacak kat situ... hehe musti diye tensen abis.. "minah ni lagi"...

    But it wasn't a bad thing at all. Because of that, kite orang dah jadi kawan. So kalau jumpa dan bercakap pasal sifu ni, mesti kite orang imbas balik waktu buat Master dulu. Ayat popular - "berebut sifu" hehe Member ni pun akan sambung her PhD kat South Hampton, UK ujung bulan 9 ni. Dah plan nanti nak jumpa kat Alamanda before kami dedua fly ke negara yang berbeza. Err.. harap-harap diye sempat le bagi source code diye masa Master dulu ;)

    Hmmm.. kesimpulannya. Sifu banyak mengajar saya to think outside the box.. hehe bukan Bill Rancic je bley pikir macam tu. Nak buat research ni tak bley lurus sangat. Otak kena ligat memanipulasi cara mengikut kemampuan kita. Saya masih ingat lagi cakap sifu masa saya tengah blur nak buat programming. Sifu pesan, "Programming is like buying the engine for the car. The idea is to know where to get the right engine, and not how the engine was built." Great message! Maksudnya, bila nak buat programming ni, tak perlu lah bersusah payah buat dari scratch, tapi kena lah pandai cari coding yang sesuai, and from there, manipulate the code sehingga jadi as what we desired.

    Well, thanks sifu for everything you did. For the time you spent to coach me, even though I took you time with silly questions. And thanks for giving me idea on my PhD research. You deserve to have everything good in this world. To my friend yang sanggup tumpangkan saya di rumahnya.. memang tak terbalas budi. I can only wish for the success for all of us.

    Cioa!
    As I Would Have It
    Permalink |