about
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
    Moody, crazy and grumpy at times (who isn't? ^_^). I prefer to live in my own imaginary world. This is part of my real world ^_^.
    Welcome!
Talk To Me

Free shoutbox @ ShoutMix

  • Click Here!
  • Credits
    Layout design by: Pannasmontata
    Layout edited by: PhoenixMedia
    Special Thanks
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • My Precious

    Next Novel:

    Pengembaraan Fantasi: Musuh Dalam Selimut

    Status : Submitted

    Villa Krista (Novel Remaja Dewasa)

    Status : 2%

    Saturday, March 8, 2008,12:51 AM
    Venus - Morning & Evening Star
    Puasnya hati Subuh tadi... berjaya juga melihat sendiri Venus yang bersinar dengan begitu terang. Bagi yang tidak tahu, Venus ataupun Zuhrah, merupakan planet yang dikenali sebagai bintang pagi dan juga bintang petang. Sebuah planet yang boleh dilihat dengan mata kasar kerana ia bersinar dengan begitu terang sekali.

    Thanks to Geoff dan simulatornya. Kedudukan Venus boleh dikenal pasti dengan tepat. Dari dulu lagi teringin nak tengok. Sepanjang kat Malaysia, berjaya tengok Mars saje... planet yang bersinar dengan cahaya merah. Pernah juga pada satu malam yang cerah, saya dan adik tried to figure out constellations seperti Big Dipper dan Southern Cross. Anyway, untuk Southern Cross, senang je nak identify sebab bentuknya seperti layang-layang. Kalau jalan kat highway malam-malam on the way balik dari kampung.. selalu tengok buruj Southern Cross ni. And try to prove the theory yang kepala cross tu sentiasa points to the north.. which is betul :)

    Back to Venus. Subuh tadi Venus memang bercahaya dengan terang sekali. Bukan sekadar Venus, tapi Mercury (Utarid) pun dapat tengok sekali. Again, thanks to Geoff's simulator :) Kat bawah ni gamba-gamba yang dapat di snap. Hmm takde kamera yang cukup sharp untuk capture gamba.. so ni je la yang terbaik yang dapat di ambil.

    Photobucket Photobucket
    Venus.. as seen with naked eyes. Kat gamba sebelah kiri, if perhati betul-betul, there's another small, fade star above Venus.. tu lah Mercury..

    Photobucket
    Venus di kala matahari dah hampir menjelma..

    Photobucket

    Photobucket
    Dah alang-alang tu, capture terus gamba matahari pagi. That's what I love most about my flat.. and my room.. tingkap bilik memang facing East.. so bley la tengok Venus every morning ;)


    Oh yeah.. malam sebelum tu, kami buat Dutch Nite. Khas untuk meraikan belated birthday Riane, my Dutch flatty, yang jatuh pada bulan January ari tu.. yang mane diye pun lom sampai lagi ke Dunedin waktu tu.. Riane yang tengah potong kek tu.. lawa giler kan :D

    Photobucket
    Riane with Kayla, another flatty (American)

    p/s: Harap-harap dapat la peluang tengok Aurora Australis since kedudukan Dunedin yang begitu hampir dengan South Poles ni.....
    As I Would Have It
    Permalink |