about
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
    Moody, crazy and grumpy at times (who isn't? ^_^). I prefer to live in my own imaginary world. This is part of my real world ^_^.
    Welcome!
Talk To Me

Free shoutbox @ ShoutMix

  • Click Here!
  • Credits
    Layout design by: Pannasmontata
    Layout edited by: PhoenixMedia
    Special Thanks
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
  • My Precious

    Next Novel:

    Pengembaraan Fantasi: Musuh Dalam Selimut

    Status : Submitted

    Villa Krista (Novel Remaja Dewasa)

    Status : 2%

    Friday, March 6, 2009,11:59 AM
    Soalan Cepu Emas
    Haa jangan nak salah sangka dulu. Ni bukan soalan cepu emas yang biasa ditanya ke perempuan-perempuan ye.. tapi ni soalan betul-betul cepu emas. Sape nak tolong jawab sangat-sangatlah dialu-alukan.

    Topiknya pasal color. Kita selama ni blaja ade 2 jenis cara color diproduce: additive(light) & subtractive(natural color ie paint). Untuk additive, primary colors adalah RGB manakala primary colors untuk subtractive model pula ialah RYB. Pernah tak selama ni kita terfikir kenapa primary colors bagi kedua-dua kategori ni berbeza? Bagi RGB, kalau R+G akan menghasilkan Y, manakala bagi RYB pula, Y+B akan menghasilkan G. Kenapa macam tu?

    Jawapan kebiasaan yang akan dibagi ialah kerana properties kedua-dua kategori itu adalah berbeza. Additive bermaksud colors will be produced dengan cara menambahkan 2 atau lebih komponen cahaya. Ia sinonim dengan cara warna-warna pelangi terbentuk berdasarkan konsep prisma. Subtractive on the other hand, adalah berasaskan color pigments. Color pigments ini mengandungi molekul-molekul yang akan menyerap sebahagian dari wavelength cahaya yang mengenainya, dan membiaskan wavelength yang selebihnya. Reflected wavelength tu lah yang kita tengok sebagai color.

    Untuk menyukarkan lagi keadaan yang sememangnya sukar ni, soalan yang seterusnya ialah kenapa kalau kita amik 2 colors dari kedua-dua kategori, ie R dan B, place them side by side dalam 2 layers (layer 1 untuk additive, layer 2 untuk subtractive), color yang dihasilkan sangat berbeza? Ye mungkin sama seperti soalan yang utama tadi dan jawapannya juga terangkum dalam konteks yang sama, tapi ada sesiapa ke yang boleh explain dengan lebih detail kenape?
    As I Would Have It
    Permalink |